Tilinpäätös: Mitä tein valtuustokaudella 2021-2025

03.04.2025

Kunta- ja aluevaaleihin on nyt reipas viikko aikaa. Viimeinen valtuuston kokous enen vaaleja on myös takana, joten nyt on aika hiukan katsoa, mitä on tullut tehtyä tällä vaalikaudella. Olen toiminut tämän kauden kunnanvaltuuston lisäksi Nurmijärven sivistyslautakunnassa sekä kauden 2023-2025 kunnanhallituksen jäsenenä. Kokoan tähän artikkeliin valtaosan tekemistäni muutosesityksistä sekä tekemäni aloitteet ja muut merkittävät vaikuttamiskohteet, joita olen ollut mukana työstämässä. Mukana tekstissä on linkkejä, joista pääset tutustumaan asioihin tarkemmin. 

Aloitteet

Laatumittarit osaksi yksityisen varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon laskentaperusteita.

Tässä yhdessä Mira Lappalaisen ja Sanna Pasasen kanssa laaditussa aloitteessa esitimme huolemme Nurmijärven yksityisen varhaiskasvatuksen laadusta. Aloite keräsi valtuustosta yhteensä 26 allekirjoitusta. Yksityisiä päiväkoteja on Nurmijärvellä paljon, ja niissä on valitettavasti merkittävästi kunnan päiväkoteja vähemmän pätevää henkilöstöä. Aloitteessa pyysimme tutkimaan, voisiko esimerkiksi juuri henkilöstön pätevyysasteen perusteella luoda yksityisille päiväkodeille taloudellisia kannustimia. Tämä ei valitettavasti ollut mahdollista, mutta aloitteen pohjalta tiukennettiin yksityisten päiväkotien toimintaan liittyviä kriteerejä esimerkiksi lasten tuen toteutumisen, pätevän henkilöstön rekrytoinnin ja henkilöstön työolosuhteiden ja täydennyskoulutusmahdollisuuksien osalta. Valtuuston hyväksymän aloitevastauksen voi lukea täältä.

Tiiran rannalle vuokra-alue yleiseen rantasaunatoimintaan

Tämä laatimani aloite kumpusi siitä, että eteläisellä Nurmijärvellä ei ole lainkaan yleistä rantasaunaa. Aloite keräsi valtuustosta 42 allekirjoitusta. Samaan aikaan esimerkiksi avantouinti on noussut trendinä suureen suosioon. Tiesin, että yksityisillä yrityksillä voisi olla kiinnostusta tällaisen saunatoiminnan toteuttamiseen, jos sille löytyisi sopiva paikka. Aloitteessa esitin, että kunta vuokraisi kilpailutuksen kautta yrittäjälle paikan Klaukkalan Tiiran rannasta rantasaunatoimintaa varten. Minusta on oikein järkevää, että tällainen toiminta toteutettaisiin yhdessä yritysten kanssa. Tässä taloustilanteessa kunnalla ei ole mahdollisuuksia itse lähteä saunoja rakentamaan. Aloite on tällä hetkellä valmistelussa, ja saamieni tietojen mukaan se etenee hyvää vauhtia. Toivotaan, että saamme positiivisia saunauutisia pian!

Hedelmällisyystietoisuus osaksi peruskoulujen ja toisen asteen oppilaitosten opintosisältöjä (Keskustan ryhmäaloite)

Valmistelin Keskustan valtuustoryhmän aloitteen hedelmällisyystietoisuuteen liittyen. Aloitteessa viittasimme viime syksynä julkaistuun Anna Rotkirchin syntyvyysselvitykseen, jossa ehdotettiin hedelmällisyyteen liittyvän opetuksen lisäämistä kouluissa ja toisella asteella. Tämä tarve johtuu siitä, että tutkimusten mukaan nuoret aikuiset tietävät valitettavan vähän siitä, miten esimerkiksi ikä ja elämäntavat vaikuttavat hedelmällisyyteen. Näitä sisältöjä ei ole huomioitu Nurmijärven opetussuunnitelmissa. Asiaa koskevassa aloitevastauksessa todettiin, ettei asiaa lähdetä vielä selvittämään tarkemmin, sillä valtion väestöpoliittinen ohjelma on vielä valmistelussa. Esityksestäni aloitevastaukseen lisättiin sivistyslautakunnassa kirjaus siitä, että asiaa tarkastellaan uudelleen, kun ohjelma valmistuu.


Muutosesitykset

Sivistyslautakunnan lausunto Lepsämän koulun luonnossuunnitelmista (Sivistyslautakunta 16.9.2021)

Esitin, että lausuntoon lisätään kirjaus siitä, että Lepsämän koulun uudet tilat rakennettaisiin muuntojoustavia elementtejä käyttäen. Lisäksi esitin lausuntoon lisättäväksi, että sisäilmaongelmaiseen Lepsämän puukoulun tiloille ei ole tarvetta koulun tarpeisiin, vaan niille pitäisi löytää muu käyttötarkoitus. Lautakunta hyväksyi esitykseni yksimielisesti. Lue lisää

Sivistyslautakunnan lausunto talonrakennuksen investointiohjelmasta 2022-2026 (Sivistyslautakunta 16.9.2021)

Lausunnon pohjaesityksessä hyväksyttiin lukion sijoittaminen Nurmijärven yhteiskoulun (NYK) yhteyteen. Esitin, että Nurmijärven lukion sijoittumista ja tiettyjä muita hankkeeseen liittyviä asioita tarkasteltaisiin vielä uudelleen ja lukion sijoittumista Krannilaan vielä harkittaisiin. Oli epäselvää, voisiko NYK:in yhteyteen nykyiselle tontille sijoitettava lukio olla riittävän houkutteleva opiskelijoille. Lisäksi epäselvyyttä oli NYK:in vanhan liikuntasalin kunnossa, pysäköintipaikkojen riittävyydessä, väistötilakustannusten huomioinnissa ja mahdollisuudessa toteuttaa lukiolle erilliset ja rauhalliset tilat. Esitys hyväksyttiin äänestyksen jälkeen. Lue lisää

Sivistyslautakunnan lausunto talonrakennuksen investointiohjelmasta 2023-2027 (Sivistyslautakunta 15.9.2022)

Taas kerran pääsimme lausumaan kunnan talonrakennuksen investoinneista. Lausunnon pohjaesityksessä hyväksyttiin lukion sijoittaminen NYK:in yhteyteen Pratikankujalle. Tein muutosesityksen, jossa edellytettiin tarkastelua siitä, onko lukiota järkevää sijoittaa NYK:in yhteyteen. Tarkastelua puolsivat jo edellä luettelemani epävarmuudet liittyen lukion houkuttelevuuteen, pysäköintiin, väistötilakustannuksiin. Lisäksi esityksessä tuotiin esille, millaisia positiivisia vaikutuksia voisi olla sillä, jos lukio rakennettaisiin Krannilaan. Näitä olisivat mm. rauhalliset opiskelutilat, pysäköintipaikkojen riittävyys, pienempi väistötilojen tarve, lukiolaisten itsensä toive erillisestä lukiosta ja erillisen lukion parempi potentiaali houkutella opiskelijoita. Esityksessäni todettiin, että erillisestä lukiosta tulisi laatia vertailukelpoinen kustannusarvio. Esitys hyväksyttiin lautakunnassa äänestyksen jälkeen. Lue lisää

Sivistys- ja hyvinvointipalvelujen kehittämissuunnitelma 2023-2030 (Sivistyslautakunta 27.10.2022)

Tein kehittämissuunnitelmaan neljä lisäysesitystä. Niissä edellytettiin: 1. opetushenkilöstön kuulemista tuen resursseista ja toimintamallien toimivuudesta säännöllisesti. 2. Perheiden kasvatusvalmiuksien tukemismahdollisuuksien selvittämistä esimerkiksi varhaiskasvatuksen perheohjauksella. 3. Yksityisen varhaiskasvatuksen enimmäismäärän asettamista. 4. Oppilaiden ja opiskelijoiden osallistamista uusien tilojen suunnittelussa. Muutokset hyväksyttiin lautakunnassa yksimielisesti. Lue lisää

Näistä muutoksista erityksesti kolmas on osoittautunut erityisen tärkeäksi. Yksityisten päiväkotien osuudelle alle 5-vuotiaiden varhaiskasvatuspaikoista on asetettu kunnassamme kirjauksen seurauksena 40 % katto, jota ei voi ylittää. Tällä pyritään varmistamaan se, että jokaisella on mahdollisuus saada lapsensa halutessaan myös kunnalliseen päiväkotiin, jossa henkilöstön pätevyysaste on huomattavasti yksityisiä päiväkoteja korkeampi.

Valtuustoaloite vaikuttajatoimielinten osallistamiseksi päätöksentekoon (Kunnanvaltuusto 16.11.2022)

Valtuuston käsittelyssä oli aloite vastaus, jossa käsiteltiin kunnan nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvostojen vaikuttamismahdollisuuksia. Minulle vanhana nuorisovaltuuston puheenjohtajana asia on erityisen tärkeä. Ilmeni, ettei näitä vaikuttamistoimielimiä oltu kuultu aloitteen valmistelussa. Lisäksi erityisesti toimielinten vaikuttaminen kunnanhallituksen päätöksentekoon vaati mielestäni tarkempaa tarkastelua. Esitin, että asia palautetaan valmisteluun ja vaikuttamistoimielimiä kuullaan sen valmistelussa. Lisäksi esitin, että vaikuttamistoimielinten kanssa tulisi laatia yhdessä mallit niiden osallistamiseksi kunnanhallituksen toimintaan. Palautusesitys hyväksyttiin valtuustossa äänestyksen jälkeen. Lue lisää

Valtuustoaloite: Määräaikaisten opettajien kesäloman palkka (Kunnanvaltuusto 16.11.2022)

Tein asiassa ponsiesityksen, jossa edellytettiin kunnan edunvalvontakeinojen käyttämistä valtion ja työmarkkinaosapuolten suuntaan, jotta määräaikaisten opettajien kesäloman palkkaukseen saataisiin valtakunnallisesti nykyistä parempi ratkaisu. Ponsiesitys hyväksyttiin yksimielisesti. Lue lisää

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2023-2025 (Sivistyslautakunta 26.1.2023)

Ohjelmassa ei oltu asetettu selkeää mitattavissa olevaa mittaria koulukiusaamisen ehkäisyyn. Esitin, että suunnitelmaan otetaan kouluterveyskyselystä kiusaamista ja siihen puuttumista kuvaava mittari. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti. Lue lisää

Sivistyslautakunnan lausunto Kirkonkylä, korttelin 2021 tontti 2 (NYK, 2-247), koskevaan asemakaavamuutosluonnokseen (NYK) (Sivistyslautakunta 25.5.2023)

Sivistyslautakuntaan tuotiin lausuttavaksi asemakaavaluonnos Nurmijärven yhteiskoulun tontista. Suunnitelmana oli edelleen sijoittaa tontille myös Nurmijärven lukio. Tein lausuntoon useita muutosesityksiä. Sivistyslautakunta oli teettänyt lukion opiskelijoilla kyselyn pysäköintipaikkojen tarpeesta, joka osoitti, että pysäköintipaikkojen määrä kaavaluonnoksessa oli alimitoitettu. Esitin, että tämän kyselyn tulokset tulisi huomioida kaavan jatkokäsittelyssä ja pysäköintipaikkatarpeen vertailukohtana huomioida Arkadian yhteislyseo. Lisäksi esitin, että rakennuksesta tulisi tehdä kolmi- tai nelikerroksinen, jotta tonttimaata riittäisi myös piha-alueeksi ja pysäköintiin. Esitin myös, että NYK:in tonttia pitäisi laajentaa maanhankinnalla, jotta se olisi riittävän suuri järkevän suunnittelun mahdollistamiseksi. Nämä esitykset hyväksyttiin yksimielisesti. Lue lisää

Nurmijärven kunnan opiskeluhuoltosuunnitelmat (Sivistyslautakunta 15.6.2023)

Tein lautakunnan evästykseksi esityksen, jossa todettiin seuraavaa: "5. luokkalaisille ja tätä vanhemmille oppilaille ja opiskelijoille pyritään luomaan mahdollisuus yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan digitaalisesti itsenäisesti ja matalalla kynnyksellä. Mahdollisuudesta viestitään aktiivisesti oppilaille ja opiskelijoille." Tarkoituksena oli siis mahdollistaa esimerkiksi Wilma-viestittely terveydenhoitajan kanssa. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti. Lue lisää

Sivistyslautakunnan lausunto talonrakennuksen investointiohjelmasta 2024-2028 (Sivistyslautakunta 14.9.2023)

Tein seuraavan lisäysesityksen lausuntoon Nurmijärven yhteiskoulua ja lukiota koskien: 

Rakennuksen yhteyteen tulee toteuttaa riittävästi pysäköintitilaa opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Lukio-opiskelijoille on suunniteltava riittävän rauhalliset opiskelutilat sekä tilat itsenäiseen opiskeluun. Lukion vetovoimaisuuden varmistamiseksi rakennuksen suunnittelussa on osallistettava lukion ja yläkoulun oppilaita ja opiskelijoita. NYK:in vanhan liikuntasalin osalta tulee selvittää tilojen kunto ja arvioida, onko järkevämpää toteuttaa tilat uudistiloina. Rakennussuunnittelussa on huomioitava soveltuvilta osin sivistyslautakunnan 25.5.2023 antama lausunto Kirkonkylä, korttelin 2021 tontti 2 (NYK, 2-247), koskevasta asemakaavaluonnoksesta. (Tästä kaavalausunnosta kerroin tässä kirjoituksessa jo aiemmin). Lue lisää

Pysäköinninvalvonnan järjestäminen Nurmijärven kunnan alueella (Kunnanhallitus 25.9.2023 ja Kunnanvaltuusto 4.10.2023)

Kunnanhallitukseen tuotiin esitys pysäköinninvalvonnan aloittamisesta Nurmijärvellä. Mielestäni asia olisi tullut käsitellä ensin teknisessä lautakunnassa, sillä sen vastuulla on kunnan liikenneasiat. Tein esityksen asian palauttamisesta valmisteluun, jotta tekninen lautakunta voisi antaa asiaan näkemyksensä. Samalla esitin, että tulisi selvittää kunnan pysäköintikieltojen asettamisen käytäntöjä ja muita väärin pysäköintiin puuttumisen keinoja. Palautusesitystäni ei äänestyksessä hyväksytty, ja kunnanhallitus päätyi esittämään valtuustolle, että pysäköinninvalvontaa ei aloiteta.

Kunnanvaltuuston käsittelyssä tein esityksen, jossa esitettiin, että kunta selvittäisi pysäköintiongelmien ratkaisemiseen tähtäävän selvityksen osana laadittaisiin pysäköintikieltojen asettamisen periaatteet ja tarkastellaan muutostarpeet pysäköintialueisiin ja nykyisiin pysäköintikieltoihin. Olen huomannut, että kunnassamme pysäköintikieltoja saatetaan asettaa esimerkiksi umpikujille ja muutenkin epäjohdonmukaisiin paikkoihin, joten tämä selvitys olisi ollut tarpeen. Lisäksi esityksessäni esitettiin, että tämän selvitystyön jälkeen tarkastellaan uudelleen mahdollisuutta pysäköinninvalvonnan järjestämiseen. Jos pysäköintikieltoja ei olisi "väärissä paikoissa", joissa ne eivät ole järkeviä, ja pysäköintialueita olisi riittävästi, voisi pysäköinninvalvonnan aloittamista minusta harkita. Esitykseni kuitenkin hävisi tiukan äänestyksen, ja kunnanvaltuusto päätti, että pysäköinninvalvontaa aloiteta, eikä esittämiäni selvityksiä tehdä. Lue lisää

Nurmijärven kunnan hallintosääntö 1.11.2023 alkaen (Kunnanhallitus 4.10.2023)

Kunnan hallintosääntö ohjaa sen toimintaa ja esimerkiksi sitä, missä toimielimessä eri asioista päätetään. Tein hallintosääntöön useita muutosesityksiä. 1. Esitin, että tekninen lautakunta päättäisi jatkossakin katusuunnitelmista sekä esimerkiksi liikuntapaikkojen ja puistojen suunnitelmista sen sijaan, että näistä päättäisivät jatkossa kunnan viranhaltijat. Nämä ovat kuntalaisten arjen kannalta tärkeitä asioita, joihin pitää myös poliittisten päättäjien pystyä ottamaan kantaa. 2. Esitin, että asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta päättäisi jatkossakin suurten rakennusten rakennusluvista. Nämä rakennukset vaikuttavat merkittävästi kunnan alueiden ulkonäköön, joten on tärkeää, että niiden ulkoasu käsitellään perusteellisesti. 3. Esitin, että kunnanhallitus päättäisi aina kunnan tulosaluepäälliköiden valinnasta ja valtuusto toimialajohtajien valinnasta. Nämä ovat niin merkittäviä tehtäviä kunnassa, että näimme tärkeänä, että heidän rekrytointiinsa osallistuisi myös kunnan poliittiset päättäjät. Nämä esitykset hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisäksi Keskustan Riikka Raekannas teki esityksen siitä, että koulun voisi lakkauttaa jatkossakin vain kunnanvaltuusto. Esityksenä oli, että sivistyslautakunta voisi tehdä tällaisen päätöksen. Kannatin esitystä, ja se hyväksyttiin yksimielisesti. Lue lisää

Alkuluokkatoiminnasta luopuminen lukuvuoden 2025–2026 loppuun mennessä (Sivistyslautakunta 10.10.2023 ja 26.10.2023, kunnanhallitus 6.11.2023 ja kunnanvaltuusto 15.11.2023)

Alkuluokkatoiminta on toimintaa, jossa koulujen ensimmäiset luokat ja esiopetus toimivat yhtenä kokonaisuutena. Sitä on resursoitu normaalia paremmin, jotta lapset saavat riittävän tuen, ja heitä voidaan jakaa ryhmiin taitotason mukaan. Alkuluokkatoiminnan järjestäminen on mahdollistanut myös esiopetuksen kyläkouluilla ja esiopetuksen pitkälti samassa ryhmässä, jolla siirtyy peruskouluun. Toiminnasta oli hyviä kokemuksia monista paikoista. Alkuluokkatoiminta on kehitetty Nurmijärven kunnan ammattilaisten toimesta, ja se on vuosien kehitystyln tulos. Alkuluokkatoiminnan lakkauttaminen tuli käsittelyyn kunnan Nuuka-säästöohjelman kautta. Leikkauksia haluttiin siis hakea opetuksen ja kasvatuksen laadusta.

Sivistyslautakunnassa pohjaesityksenä oli alkuluokkatoiminnan lakkauttaminen. Tein kuitenkin esityksen, että asia palautetaan valmisteluun. Esitin, että valmistelussa luodaan vaihtoehto, jossa alkuluokkatoimintaa jatkettaisiin niissä yksiköissä, joissa sen on nähty toimivan hyvin ja tilaratkaisut sen mahdollistavat. Esitykseni palautuksesta hyväksyttiin yksimielisesti.

Asia tuotiin uudelleen valmisteltuna sivistyslautakunnan käsittelyyn. Valmistelussa ilmeni, että alkuluokkatoiminnan jatkamisella osassa kouluista olisi merkittäviä positiivisia vaikutuksia. Tein esityksen, että alkuluokkatoimintaa jatkettaisiin näissä soveltuviksi katsotuissa kouluissa. Lautakunta hyväksyi esitykseni yksimielisesti. Asia eteni edelleen kunnanhallituksen käsittelyyn, jossa tein uudelleen samankaltaisen muutosesityksen. Valitettavasti muutosesitys hävisi hallituksessa yhdellä äänellä. Asia eteni kunnanvaltuuston käsittelyyn. Siellä sivistyslautakunnan keskustalainen puheenjohtaja Virpi Korhonen esitti, että alkuluokkatoimintaa jatkettaisiin sivistyslautakunnan esityksen mukaisesti. Seurasi tiukkaakin tiukempi äänestys, jossa alkuluokkatoiminnan lakkauttaminen hyväksyttiin vain yhden äänen erolla. Keskusta oli pienpuolueita lukuunottamatta ainoa valtuuston puolue, josta kukaan ei kannattanut toiminnan lakkautusta. Lue lisää

Vastaus valtuustoaloitteeseen varhaiskasvatuksen työntekijöiden työvaatetuksesta (Kunnanhallitus 23.20.2023)

Aloitevastaukseksi esitettiin, että vaaterahaa ei maksettaisi. Tälle esitettiin monia perusteita, mutta korvaavia toimenpiteitä varhaiskasvatuksen rekrytoinnin helpottamiseksi ja työolojen parantamiseksi ei ehdotettu. Tein asiaan palautusesityksen, jossa pyydettiin selvittämään toimenpiteitä, joilla kunta voisi työnantajana vastata lähikunnissa kasvavaan kilpailuun varhaiskasvatuksen henkilöstöstä, esimerkiksi työn joustoihin, palkkaan, työsuhde-etuihin ja työoloihin liittyvät mahdolliset muutokset. Valitettavasti esitykseni hävisi äänestyksessä. Lue lisää

Klaukkalan minipalveluverkkoon liittyvän hankesuunnitelman hyväksyminen (Sivistyslautakunta 25.1.2024, Kunnanhallitus 4.3.2024, Sivistyslautakunta 13.6.2024, Kunnanhallitus 23.9.2024, Kunnanvaltuusto 

Valtuustokauden merkittväin investointipäätös oli päätös Klaukkalan kouluverkosta. Viranhaltijoiden laatimassa pohjaesityksessä esitettiin, että Klaukkalan koulun tontille rakennettaisiin uusi Klaukkalan ja Urheilupuiston koulut yhdistävä yhtenäiskoulu, jossa olisi yhteensä 1085 oppilasta. Lisäksi tässä vaihtoehdossa. Isoniitun koulua olisi laajennettu ja Viirinlaaksoon rakennettu uusi päiväkoti, jonka yhteydessä toimisi myös ruotsinkielinen alakoulu ja varhaiskasvatus. Esityksessä huolta herätti erityisesti uuden yhtenäiskoulun suuri koko. Klaukkalan koulun tontti ei ollut riittävän suuri sen toteuttamiseen ja myös liikennejärjestelyiden toimivuus herätti kysymyksiä. Lisäksi Isonitun koulun kunnosta kuului huolestuttavia tietoja, enkä pitänyt järkevänä epäselvässä kunnossa olevan koulun laajentamista. 

Sivistyslautakunnan ensimmäisessä käsittelyssä 25.1.2024 esitin, lautakunnan lausunniksi, että lautakunta  vaatisi uusien toteutusvaihtoehtojen selvittämistä. Ehdottamissani vaihtoehdoissa ei ollut suurta yhtenäiskoulua ja oppilaiden ohjaus alakoulusta yläkouluun toimisi myös jouhevasti. Valitettavasti esitykseni hävisi lautakunnan äänestyksessä, ja lautakunta päätyi hyväksymään viranhaltijoiden pohjaesityksen pienin muutoksin.

Ennen asian kunnanhallituskäsittelyä päätimme aloittaa puoluerajat ylittävä yhteistyö paremman Klaukkalan kouluverkkoesityksen rakentamiseksi. Teimme yhdessä paljon töitä, ja saimme laadittua mallin, jossa koulut olisivat kohtuullisen kokoisia, koulumatkat järkeviä ja kustannukset kohtuullisella tasolla. Tästä yhteistyöstä voi lukea lisää tästä.

Tämän yhteistyön pohjalta esitin kunnanhallituksessa 4.3.2024 Klaukkalan kouluverkkoasian palauttamista valmisteluun. Esitin, että valmistelussa laaditaan vaihtoehto valmistelemamme ehdotuksen pohjalta seuraavasti:

- Uusi yläkoulu nykyisen Urheilupuiston koulun tontille (hankesuunnitelma 3A) (n. 500 lasta)

- Uusi alakoulu ja esiopetus nykyisen Klaukkalan koulun tontille (n. 650 lasta). Koulun suunnittelussa pyritään siihen, että tenniskenttiä ja hiekkakenttää ei tarvitse siirtää.

- Isoniitun koulun alakoulu muuttuu kaksisarjaiseksi. Luokka-asteiden 4–6 osalta opetus järjestetään Isoniitun koulun tiloissa, ja luokka-asteiden 1-3 osalta opetus siirtyy Viirinlaakson päiväkoti-kouluun.

- Syrjälän koulu siirtyy väistötiloihin. Harjulan koulu täytetään täyteen, ja loput Syrjälän oppilaat siirtyvät Isoniitun kouluun ja Viirinlaakson päiväkoti-kouluun.

- Viirinlaakson päiväkoti-koulu (n. 420 lasta), johon sijoittuu ruotsinkielinen varhaiskasvatus ja perusopetus, Isoniitun koulun kaksisarjainen alakoulu luokka-asteiden 1-3 osalta, esiopetus, päiväkoti ja mahdollisesti kohtaamispaikka. 

Palautusesitykseni hyväksyttiin kunnanhallituksessa yksimielisesti. Ehdotuksestamme voi lukea tarkemmin tästä.

Seuraavan kerran asiaa käsiteltiinkin 13.6. sivistyslautakunnassa, kun selvitykset ehdottamastamme mallista olivat valmistuneet. Selvityksen tuloksena vaihtoehtomme havaittiin toteuttamiskelpoiseksi. Sen kustannusarvio oli kuitenkin n. 5 miljoonaa euroa suurempi kuin viranhaltijoiden pohjaesitys, joka sisälsi suuren yhtenäiskoulun (tähän ei ole laskettu maan arvoa, jota näissä kustannusarvioissa ei yleisesti huomioida). Kustannusero on kuitenkin maltillinen, sillä puhumme yhteensä n. 80 miljoonan euron hankkeesta. Sivistyslautakunnassa pohjaesityksenä oli, että lautakunta tukisi viranhaltijoiden alkuperäistä pohjaesitystä. Tein muutosesityksen, jossa esitin ehdottamamme vaihtoehtoisen mallin tukemista lausunnossa. Esitykseni kuitenkin hävisi äänestyksessä niukasti. 

Seuraavaksi pääsin käsittelemään asiaa kunnanhallituksessa 23.9.2024. Taas kerran tein muutosesityksen, jossa kunnanhallitus esittäisi valtuustolle, että Klaukkalan kouluverkko toteutettaiisiin ehdotuksemme mukaisesti. Asiasta äänestettiin, ja esitykseni voitti äänestyksen. Ehdotuksemme oli siis pohjaesityksenä valtuuston päättäessä asiasta kokouksessaan 2.10.2024. Ehdotuksemme voitti äänestyksen valtuustossa selkein luvuin. Yhdessä tekemämme työ siis kantoi hedelmää, ja Klaukkalan kouluverkko toteutetaan tavalla, jota olimme läpi päätöksentekoprosessin toivoneet. Lue lisää

Lausunto ruoka- ja siivouspalvelujen ulkoistamisesta (Sivistyslautakunta 29.2.2024)

Kunta tarkasteli osana NUUKA-säästöohjelmaa, pitäisikö kunnan ruoka- ja siivouspalvelut ulkoistaa. Niitä on tuottanut kunnan omistama Aleksia-liikelaitos, jonka toiminnan jatko oli vaakalaudalla. Tein sivistyslautakunnan lausuntoon lisäysesityksiä, joista keskeisimpänä esitin, että lautakunta ei kannattaisi ulkoistusta. Lisäksi tein lausuntoon pienempiä lisäysesityksiä. Huomautin, että Aleksia palauttaa ylimääräiset palvelumaksut, mikäli palveluiden todelliset kustannukset alittavat ne, eikä tällainen olisi ulkoistuksen jälkeen mahdollista. Lisäksi palveluiden ohjaaminen olisi ulkoistuksen myötä todennäköisesti vaikeampaa, ja ulkoistuksessa eteneminen voisi aiheuttaa ruoka- ja siivouspalveluiden toimitusvarmuuden vaarantumisen siirtymävaiheessa. Kaikki esitykseni hyväksyttiin yksimielisesti. Lue lisää

Päivitettyjen Nurmijärven Yhteiskoulun ja Nurmijärven lukion hankesuunnitelmien hyväksyminen (Sivistyslautakunta 25.4.2024, Kunnanhallitus 20.5.2024, Kunnanvaltuusto 29.5.2024, Sivistyslautakunta 23.1.2025, Kunnanhallitus 3.3.2025, Kunnanvaltuusto 12.3.2025)

Olen kirjoittanut asiasta laajemman blogitekstin, jonka voi lukea tästä.

Nurmijärven lukion ja yhteiskoulun hankesuunnitelmat tuotiin päivitettynä uudelleen käsittelyyn. Aiemmin hyväksytyissä hankesuunnitelmissa huomattiin virheitä, joiden vuoksi ne täytyi päivittää. Päivityksen seurauksena nykyisen yhteiskoulun saneeraushankkeen kustannusarvio oli noussut voimakkaasti. 

Asian käsittely alkoi sivistyslautakunnasta. Viranhaltijoiden pohjaesitys oli hyväksyä päivitetty hankesuunnitelma, jossa yhteiskoulu ja lukio edelleen sijoitettaisiin nykyisen yhteiskoulun ahtaalle tontille Pratikankujalla. Esitin, että asiassa tarkasteltaisiin yhteiskoulun ja lukion sijoittamista uuteen rakennukseen. Olimme saaneet Klaukkalan kouluverkkotyön myötä tietoja uudisrakennusten kustannuksista, ja vaikutti siltä, että uudisrakennuksen rakentaminen voisi olla kustannuksiltaan järkevää. Esitykseni hyväksyttiin lautakunnassa äänestyksen jälkeen selvin luvuin.

Kunnanhallituksessa tein samankaltaisen muutosesityksen, jossa esitettiin suunnitelman laatimista uudisrakennusvaihtoehdosta. Rakennuksen realistisimmaksi sijoituspaikaksi arvioin Krannilan. Samassa kokouksessa tehtiin myös esitys, jossa ehdotettiin lukiotoiminnan keskittämistä Klaukkalaan Arkadian yhteislyseolle. Kokouksessa päädyimme äänestyksen jälkeen siihen, että hallitus esitti valtuustolle molempien esitysten mukaisten selvitysten laatimista. Kunnanvaltuuston käsittelyssä kuitenkin Arkadia-selvitys päätettiin jättää tekemättä äänestyksessä. Olin itsekin saanut ennen valtuustoa tietooni aiempia selvityksiä lukiokoulutuksen selvittämisestä. Niiden perusteella katsoin, että keskittämistä Arkadiaan on selvitetty jo riittävästi, eikä aiempien selvitysten perusteella keskittämiselle ole edellytyksiä. Valtuusto päättikin siis selkein luvuin, että asia palautetaan valmisteluun, ja yhteiskoulun ja uudisrakennuksen sijoittaminen uudisrakennukseen selvitetään. 

Suunnitelmia odotettiin pitkään, ja asiaan palattiin sivistyslautakunnassa tammikuussa 2025. Selvitysten tuloksena saimme kuulla, että yhteiskoulun ja lukion rakentaminen Krannilaan oli itseasiassa aiemmin suunniteltua saneerausvaihtoehtoa halvempi ratkaisu. Tähän vaikutti se, että uudisrakennusvaihtoehdossa ei tarvita väistötiloja lainkaan. Viranhaltijoiden pohjaesitys vaihtuikin selvitysten myötä, ja he esittivät uudisrakennuksen toteuttamista. Tein lautakunnan lausuntoon pienen lisäysesityksen, jossa toivoin oppilaiden ja henkilöstön osallistamista rakennuksen suunnittelussa sekä lukiosiiven tilojen riittävyyden varmistamista. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Asian käsittely jatkui, ja myös valtuustossa ja kunnanhallituksessa hyväksyimme uudisrakennusvaihtoehdon yksimielisesti. On hienoa, että yhteiskoulu ja lukio saavat vihdoin uudisrakennukseen terveet ja toimivat tilat. Lue lisää

Talousarvio ja -suunnitelma vuosille 2025–2027 (Sivistyslautakunta 12.9.2024, Kunnanhallitus 21.10.2024, Kunnanvaltuusto 13.11.2024)

Talousarviota käsiteltäessä erityisesti me keskustalaiset halusimme parantaa Nurmijärven kotihoidon tuen kuntalisää. Olimme kuulleet, että varhaiskasvatuspalveluihin oli tullut palautetta kuntalisän sisaruskriteeristä. Kriteeri edellytti, että kuntalisän saamiseksi perheen kaikki varhaiskasvatusikäisten lasten on oltava kotihoidossa. Tämä tarkoitti sitä, että vanhempi sisarus täytyi pahimmillaan ottaa pois päiväkodista tutusta ryhmästään, jotta kuntalisää pystyi saamaan. Arvio oli, että tämän sijaan monet vanhemmat eivät nosta kuntalisää ja laittavat nuoremman lapsensa aiemmin päiväkotiin. Tästä aiheutuu kunnalle myös kuluja ja entistä suurempaa painetta päiväkoteihin, jotka olivat jo valmiiksi hyvin täynnä lapsia. Sisaruskriteeri rajoitti perheiden mahdollisuuksia valita lastensa hoidon järjestämistapa, joten halusimme asiaan muutoksen.

Esitin sivistyslautakunnassa, että talousarviossa päätettäisiin sisaruskriteeristä luopumisesta. Vielä lautakunnan käsittelyssä oletimme, että muutos vaatisi 100 000€ lisämäärärahan vuositasolla. Hävisimme äänestyksen niukasti.

Talousarvion kunnanhallituskäsittelyyn mennessä saimme kuulla, että kulujen toteuma kuntalisän osalta on ollut odotettua alhaisempi. Tämän vuoksi käsittelyssä olleessa vuoden 2025 talousarviossa kuntalisään budjetoitua rahaa olisi jäämässä käyttämättä. Tämä raha voitaisiin käyttää sisaruskriteerin poistoon, jolloin talousarvioon ei tarvittukaan tätä varten lisämäärärahaa. Tein kunnanhallituksessa esityksen, että talousarviossa päätettäisiin sisaruskriteeristä luopumista. Esitykseni hyväksyttiin äänestyksessä. Talousarvion valtuustokäsittelyssä asiasta ei enää äänestetty. Sisaruskriteerin voimassaolo lakkasi 1.3.2025. 

Lisäksi tein talousarvioon kunnanhallituksessa myös toisen muutosesityksen. Esitin, että siitä poistettaisiin linjaus: "Uusissa rakennushankkeissa tulee suosia laajoja kokonaisuuksia, isoa oppilas- tai lapsimäärää.". Mielestäni suurten koulujen ja päiväkotien ei pidä olla asia, jota Nurmijärvellä tavoittelemme. Tämä poisto hyväksyttiin hallituksessa yksimielisesti. Lue lisää


Nurmijärven kunnan ympäristö- ja ilmasto-ohjelma (Kunnanhallitus 18.11.2024)

Nurmijärven ilmasto-ohjelma tuli kunnanhallituksen käsittelyyn valmistelun jälkeen. On hyvä, että kunnan ilmastopäästöistä kootaan tietoa ja niitä pyritään vähentämään. Ohjelmaesityksessä oli paljon hyviä linjauksia. Valitettavasti jotkut linjaukset eivät olleet hyväksyttäviä. Ohjelmaesityksessä oli esimerkiksi useita linjauksia, joilla pyrittäisiin tiiviiseen rakentamiseen ja rakentamisen keskittämiseen taajamiin. Lisäksi ohjelmassa ei oltu huomioitu juuri lainkaan yksityisautoilua ja sen päästöjen vähentämismahdollisuuksia ympäristöystävällisten käyttövoimien avulla. Ohjelmaa ei oltu myöskään käsitelty eri sektoreiden lautakuntien kanssa, vaikka niiden toiminnoilla on merkittäviä vaikutuksia kunnan ilmastopäästöihin. Teinkin ohjelmasta palautusesityksen:

"Ohjelma tulee laatia niin, että se on linjassa kuntastrategiassa päätettyjen maankäyttöä koskevien linjausten kanssa. Ohjelmassa tulee huomioida kunnan lähtökohdat ja ominaispiirteet väljänä ja monin paikoin haja-asuttuna kuntana. Lisäksi tulee huomata, että kunnan alueella yksityisautoilu on monilta osin välttämätöntä. Liikenteeseen liittyen ohjelmassa tulee huomioida joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittämisen ohella esitystä vahvemmin mahdollisuudet tukea ympäristöystävällisen yksityisautoilun lisääntymistä käyttövoimien muutoksen myötä (esim. sähkö, biokaasu, muut biopolttoaineet). Asian valmistelussa kuullaan lautakuntia. Ohjelma tuodaan myös valtuustolle tiedoksi."

Esitykseni hyväksyttiin äänestyksen jälkeen. Ohjelma on tällä hetkellä valmistelussa. Lue lisää

Sivistyslautakunnan lausunto Lepsämän päiväkoti-kouluhankkeesta (Sivistyslautakunta 21.11.2024)

Lintumetsään on suunnitteilla nykyiset Lintumetsän päiväkoti- ja koulutilat korvaava elementtirakenteinen rakennus. Hankkeella on kiire, sillä päiväkotitiloissa on pahoja sisäilmaongelmia. Tämä tärkeä hanke tuotiin sivistyslautakuntaan lausuttavaksi. 

Tein lausuntoon lisäysesityksen. Esitin lisättäväksi seuraavaa kohtaa: 

"Sivistyslautakunta esittää huolensa Klaukkalan alueen haasteista varhaiskasvatuspaikkojen riittävyyden osalta. Hankkeen edetessä tuleekin tarkastella, onko sen yhteydessä mahdollista kasvattaa Lepsämän päiväkodin varhaiskasvatuspaikkojen määrää."

Klaukkalan alueella ja myös Lepsämässä on ollut jo jonkin aikaa pulaa päiväkotipaikoista. Lintumetsän hankkeen yhteydessä olisi minusta pitänyt samalla kertaa lisätä päiväkotitiloja, jotta tätä päiväkotien painetta voitaisiin helpottaa. Esitykseni hyväksyttiin yksimielisesti.

 Hankkeen tiukan aikataulun vuoksi ehdotusta lisätiloista ei kuitenkaan pystytty toteuttamaan. Oli kuitenkin tärekää, että tämä mahdollisuus käytiin hankkeen suunnittelussa läpi. Lue lisää

Nurmijärven kunnan koulukuljetusopas 1.1.2025 alkaen (Sivistyslautakunta 21.11. 2024)

Sivistyslautakuntaan tuotiin hyväksyttäväksi koulukuljetusoppaan päivitys. Oppaaseen oli tuotu osaksi mahdollisuus saada koulukuljetus petovaaran perusteella. Mahdollisuus oli kuitenkin rajattu vain alakoululaisiin. Esitin, että tämä rajaus poistettaisiin, sillä vakava petovaara voi vaarantaa myös yläkoululaisen koulumatkan. Esitykseni hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisäksi tein oppaaseen toisen esityksen. Oppaassa oli kirjaus, jonka mukaan kunta pyrkii järjestämään korvaavan kuljetuksen esimerkiksi pienemmällä kalustolla, jos vuoroauto ei tien liukkauden tai muiden olosuhteiden vuoksi pääse lasta kuljettamaan. Käytännössä tämä on usein johtanut käytännössä siihen, että kuljetusvastuu on langennut vanhemmille. Esitin, että sanamuotoa tiukennetaan siten, että sana "pyrkii" poistettaisiin, jolloin kunnan velvollisuus on järjestää korvaava kuljetus. Esitykseni hyväksyttiin äänestyksen jälkeen. Lue lisää

Nurmijärven kunnan luottamushenkilöorganisaatio 1.6.2025 alkaen (Kunnanhallitus 27.1.2025, Kunnanvaltuusto 5.2.2025, Kunnanhallitus 3.3.2025, Kunnanvaltuusto 12.3.2025)

Nurmijärvellä päätettiin uudistaa luottamushenkilöorganisaatiota seuraavalle valtuustokaudelle. Viranhaltijoidan pohjaesityksessä esitettiin, että osana uudistusta Nurmijärven hyvinvointilautakunta ja sivistyslautakunta yhdistettäisiin, ja uuden sivistyslautakunnan alaisuuteen perustettaisiin hyvinvointijaosto. Tämä olisi lisännyt jo nyt kuormittuneen sivistyslautakunnan taakkaa entisestään. Muutoksella tavoiteltiin pientä säästöä, joka olisi voitu saada myös ilman yhdistämistä, jos hyvinvointilautakuntaa olisi pienennetty. Tein kokouksessa esityksen, jonka mukaan kunnassa olisi jatkossakin erilliset sivistys- ja hyvinvointilautakunnat. Esitin myös, että hyvinvointilautakunnan roolia vahvistettaisiin lisäämällä sen vastuulle kunnan osallisuustyö ja poikkihallinnollinen hyvinvoinnin edistäminen. Esitykseni hävisi kuitenkin äänestyksessä niukasti. Lopulta kuitenkin seuraavien käsittelyjen jälkeen hyvinvointilautakunta ja sivistyslautakunta pysyivät erillisinä lautakuntina. Lue lisää

Nurmijärven kunnan hallintosääntö 1.6.2025 alkaen (Kunnanhallitus 3.3.2025, Kunnanvaltuusto 12.3.2025)

Seuraavan valtuustokauden alusta voimaan tuleva hallintosääntö tuli päätettäväksi hallitukseen ja valtuustoon. Osana hallintosääntöä päätettiin palkkiosäännöstä, jossa säädetään mm. luottamushenkilöiden palkkioista ja matkakorvauksista. Sääntöön esitettiin viranhaltijaesityksenä, että varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittaville luottamushenkilöille voitaisiin maksaa matkakorvausta varuskunnasta tehdyistä kokousmatkoista enintään 50 km matkalta. Tämä oli mielestäni huono rajaus, sillä valtaosalla nurmijärveläisistä asepalvelusta suorittavista on palveluspaikka tätä kauempana. Esitin, että raja muutettaisiin 200 kilometriin ja sitä ylittäviltäkin osin matkoja voitaisiin korvata harkinnanvaraisesti. Tällöin täyden korvauksen saisi kaikista varuskunnista, joihin Nurmijärveltä yleensä ohjataa palvelusta suorittamaan. Esitykseni hävisi kunnanhallituksen käsittelyssä. Kunnanhallituksen esitykseksi valtuustolle tuli, että matkat korvataan varuskunnasta harkinnanvaraisesti. Tällöin ei siis olisi lainkaan tiedossa, miltä osin matkat korvattaisiin.

Asia eteni valtuuston päätettäväksi. Tein uudestaan saman esityksen 200 km rajan asettamisesta. Valtuusto hyväksyi äänestyksen jälkeen esitykseni. Oli hienoa, että asepalveluksen suorittavien nuorten toimimista luottamushenkilöinä tällä lailla helpotettiin. 

Lisäksi keskustelimme myös luottamushenkilöille maksettavista palkkioista. Erityisen paljon keskustelua herättivät eri luottamuselinten, kuten valtuuston, hallituksen ja lautakuntien puheenjohtajien vuosipalkkiot, jotka maksetaan kokouspalkkioiden lisäksi. Pohjaesityksenä oli, että niitä korotettaisiin huomattavasti. Itse näin, että jopa 33 prosentin korotukset palkkioihin eivät olleet kohtuullisia. Esitin kunnanhallituksessa maltillisempaa noin 10 prosentin korotuslinjaa. Lisäksi esitin kunnanhallituksen ja valtuuston varapuheenjohtajien palkkoioiden alentamista ja tämän summan käyttämistä siihen, että lautakuntien puheenjohtajille saataisiin pieni vuosipalkkio. Aiemmin heillä ei sitä ole ollut, ja heidän tehtävänsä työllistää paljon varapuheenjohtajien tehtäviä enemmän. Esitykseni hävisi kuitenkin äänestyksessä kunnanhallituksessa. Kunnanvaltuustossa keskustan Sirpa Rantala teki samanlaisen esityksen, ja myös se hävisi äänestyksen. Tämän vuoksi kunta käyttää yli 10 000€ vuodessa enemmän puheenjohtajien vuosipalkkioihin. Lue lisää