HSL:n on katsottava peiliin

12.10.2022

Olin syyskuun alussa innoissani luettuani uutisen joukkoliikenteen arvonlisäveron väliaikaisesta poistosta (HS 1.9.). Yli 60 euroa kuussa HSL:n kausilipusta maksavana opiskelijana alennus toisi ainakin pientä helpotusta arkeen. Uutisen mukaan myös HSL iloitsi hallituksen suunnitelmista.

Oli yllättävää lukea vain muutama viikko myöhemmin, että HSL:n johdolla ääni oli vaihtunut kellossa. "HSL paheksuu joukkoliikenteen tuki-ideaa" -otsikoidussa uutisessa (HS 20.9.) HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula (kok.) kritisoivat hallituksen ehdotusta, jota Nykänen vielä kuun alussa oli pitänyt "tervetulleena". Joukkoliikenneyhtiön järjestelmät eivät kuulemma taivu veron väliaikaiseen poistoon ilman miljoonien kustannuksia.

Ihmettelen, kuinka syvälle HSL:n järjestelmiin arvonlisävero on voitu koodata. Muut joukkoliikennetoimijat eivät ole kritisoineet veronalennusta, ja esimerkiksi Linja-autoliitto on kehunut uudistusta. Onko HSL kuvitellut, ettei poliittisesti päätettävä arvonlisävero tulisi ikinä muuttumaan?

Minua on hämmentänyt erityisesti HSL:n johdon tapa sysätä syy heidän järjestelmiensä kankeudesta maan hallitukselle. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Pajula suorastaan syytti hallitusta huonosta päätöksenteosta, koska se ei ollut kuullut asiassa joukkoliikenteen toimijoita (HU 1.10.). Miten hallitus olisi voinut saada tietää HSL:n järjestelmien kankeudesta, jos yhtiö itsekään ei tiennyt siitä kommentoidessaan alennusta syyskuun alussa?

Nyt HSL:n on aika tunnustaa virheensä. Hallitus haluaa varmasti alentaa joukkoliikenteen lippujen hintoja koko maassa. HSL:n johdon on nyt suunnattava lakki kourassa ministeriöön pyytämään alennuksen jatkojalostamista. Syyttelyn raiteella jatkaminen ei varmasti lippujen hintoja laske. 


Mielipidekirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 11.10.2022 ja Vantaan sanomissa 15.10.2022